Hver gang vi åbner en tilbudsavis, bliver vi mødt af et væld af usunde fristelser.
En ny optælling fra Kræftens Bekæmpelse viser, at i gennemsnit 46 procent af alle tilbud i de ugentlige tilbudsaviser er på varer som sodavand, slik, kager, salte snacks, alkohol og færdigretter.
"Det er svært for kunderne at træffe det sunde valg, når de igen og igen bliver fristet af usunde varer til fordelagtige priser," siger Susanne Tøttenborg, der er chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.
Optællingen dækker tilbudsaviser fra otte landsdækkende dagligvarekæder.
I gennemsnit eksponeres vi for 38 tilbud på usunde færdigretter, mad- og drikkevarer og 18 tilbud på alkohol– for hver eneste tilbudsavis.
"Når noget både er billigt og nemt at få fat i, køber vi mere af det. Derfor er det et problem, når usunde varer fylder så meget i tilbudsaviserne," siger hun.
Flere får overvægt
Når tilbudsavisen frister, og indkøbskurven bliver fyldt med f.eks. chokolade, chips og lasagne til mikroovn, påvirker det danskernes sundhed.
Undersøgelser viser, at vi i Danmark i gennemsnit får omkring 20 pct. af vores energi fra usunde fødevarer – det ligger langt over Fødevarestyrelsens anbefaling på højst 4 til 6 pct. Alkohol er ikke medregnet her. Samtidig stiger andelen af personer med overvægt støt.
"I Kræftens Bekæmpelse mener vi, at samfundet bør indrettes, så det bliver nemmere for os forbrugere at vælge sund mad til og usund mad fra. Industrien og detailhandlen har stor indflydelse på, hvad der ender i danskernes indkøbskurve, men de har ikke nødvendigvis interesse i tiltag, der begrænser salget af det usunde," siger Susanne Tøttenborg.
Inspiration fra udlandet
Danmark er ikke alene om at have mange usunde fødevarer i tilbudsaviserne.
I England har man valgt politisk handling og indfører fra oktober 2025 forbud mod flerstykstilbud på usunde mad- og drikkevarer.
"Vi ved, at pris og tilgængelighed påvirker vores valg. Derfor er den engelske tilgang noget, vi i Danmark godt kunne lade os inspirere af," siger Susanne Tøttenborg.
Kræftens Bekæmpelse håber, at den nye optælling i de danske tilbudsaviser kan være med til at sætte fokus på, hvordan tilbud påvirker vores valg.