82% af danskerne fravælger denne elsket dagligvare: 'Det er simpelthen blevet for dyrt'

Af: Alberte B. C.

|

11/08/2025

Penge
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Prisstigningerne har fået danskerne til at ændre indkøbsvaner markant.

Lige nu læser andre også

Indkøbskurvene ser anderledes ud i mange danske hjem, og især hakket oksekød får nu lov til at blive liggende i køledisken.

En ny afstemning blandt B.T.’s læsere viser, at hele 82 procent enten køber mindre eller slet ikke længere køber hakket oksekød.

Af de godt 46.000, der søndag aften havde stemt, svarede 61 procent, at de køber mindre, mens 21 procent helt er stoppet.

Kun 18 procent køber samme mængde som før prisstigningerne.

Salget styrtdykker hos supermarkederne

Ifølge tal fra branchen er salget af oksekød hos store dagligvarekæder som Coop og Salling Group faldet med 10-20 procent.

Siden nytår er prisen steget med hele 21 procent, viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Hos Coop bekræfter man, at kunderne ændrer vaner.

"Priserne har tydeligvis ramt en smertetærskel, hvor forbrugerne begynder at trække sig og købe mindre oksekød. Det er simpelthen blevet for dyrt," siger seniorkommunikationsrådgiver Jacob Lassen til jp.dk.

Kylling vinder frem

Forbrugerøkonom hos Sydbank, Ann Lehmann Erichsen, er selv gået ned i forbruget af oksekød.

Hun er begyndt at købe mere hakket kylling – både fordi det er billigere og, ifølge hende, smager udmærket, når man først har vænnet sig til det.

Udviklingen ser ikke ud til at vende foreløbig.

Direktøren for FødevareDanmark vurderer, at prisen på oksekød næppe vil falde igen, hvilket kan betyde, at danskerne permanent ændrer deres kostvaner.

Anbefalet til dig