Når en dansk medicinalgigant ryster posen og skifter partner i et af verdens mest lukrative markeder, er det ikke tilfældigt.
Novo Nordisk har sat et nyt træk ind i kampen om det amerikanske vægttabsmarked – og denne gang er det med en velkendt spiller på holdet.
Fra 1. juli går Novo Nordisk i samarbejde med WeightWatchers – også kendt som Vægtvogterne – om det populære vægttabsmiddel Wegovy.
Aftalen skal gøre det nemmere for amerikanske forbrugere at få adgang til medicinen via en mere integreret løsning, hvor livsstilsvejledning og lægemiddelbehandling smelter sammen.
Sådan skriver TV 2.
Begrundelsen kommer direkte fra Novo Nordisks landechef i USA, Dave Moore:
"Den måde, som folk vælger at modtage behandlinger på, ændrer sig... Og som svar på det samarbejder vi med WeightWatchers for at levere mere tilgængelig behandling til dem, der lever med kronisk svær overvægt."
Trækket kommer blot få dage efter, at Novo opsagde en opsigtsvækkende aftale med onlineapoteket Hims & Hers.
Apoteket blev beskyldt for at sælge produkter, der ulovligt kopierer det aktive stof i Wegovy, semaglutid.
Det er det stof, der efterligner kroppens mæthedshormon og spiller en central rolle i den eksplosive efterspørgsel på vægttabsmedicinen.
Wegovy har været en salgssucces siden lanceringen i 2021, og i år er det gået endnu stærkere.
I første kvartal alene steg salget med 44 procent i USA.
Med det nye samarbejde håber Novo Nordisk at tage styringen i et marked, hvor konkurrencen er benhård – og efterspørgslen kun ser ud til at stige.