Danskernes tørst efter alkoholfri drikke er eksploderet, men der er stadig grænser for, hvad vi vil undvære alkohol i.
Nye tal fra Bryggeriforeningen viser, at salget af alkoholfri øl er næsten femdoblet på 10 år. Hos virksomheden VildMedVin har medejer Peter Pedersen set tendensen brede sig til flere produkter. Det fortæller TV Midtvest.
Han fortæller, at alkoholfri vin også er blevet en fast del af danskernes indkøbsvaner. "Da vi startede virksomheden, var det kun gravide og folk, der tidligere havde haft et alkoholproblem, som købte alkoholfrie produkter. I dag er der rigtig mange, der gør det, og vores oplevelse er, at man gør det ud fra et sundhedsaspekt," siger han.
Et af de produkter, der overraskende nok er blevet et hit, er en fransk mousserende frugtsaft – den ligger nu blandt virksomhedens mest populære varer.
Det er tydeligt, at danskernes syn på alkoholfrie drikke har ændret sig. Hvor det før var et nichevalg, er det nu en del af en sundhedstrend, der vinder frem over hele landet.
Men der er grænser. Ifølge Peter Pedersen halter de alkoholfrie versioner af stærk spiritus som gin, whisky og rom stadig bagefter. Han siger: "Vi har ikke haft det store held med de alkoholfrie udgaver af gin, whisky og rom.
Jeg tror, det hænger sammen med, at man ikke er lykkedes med at lave nogle produkter, som helt kan det samme som dem med alkohol, men det kan være, at det lykkes på et tidspunkt."
Danskerne vælger altså gerne alkoholfri vin og øl, men når det kommer til stærke sager, holder de fast i det ægte.