Mens franske butikker kæmper med faldende salg og færre kunder, blomstrer handelen på de asiatiske e-handelsplatforme Shein og Temu. En ny tendens viser, at særligt unge forbrugere vælger nettet, ikke for kvalitetens skyld, men for de lave priser. Det skriver Franceinfo.
I 2024 modtog Europa mere end 4,5 milliarder småpakker fra udenlandske webshops – dobbelt så mange som året før. Det har fået den franske regering til at overveje politiske tiltag. Økonomiminister Eric Lombard ventes den 29. april at præsentere nye initiativer ved et besøg i Roissy-Charles-de-Gaulle-lufthavnen.
Prisen er det primære trækplaster. Ifølge adspurgte på gaden i Paris fortæller unge som Samia, at en vare, der koster omkring 187 kr. i en butik som H&M, kan fås til 15 kr. på Shein.
Smykker, tørklæder og små gadgets til under 4 kr. frister, selvom kvaliteten halter. Salima beskriver, hvordan hun jævnligt modtager varer i tvivlsomt materiale, og nogle gange med to venstresko – men til den pris klager hun ikke.
Det er netop tempoet og mængden, der kendetegner platforme som Shein, som lancerer op mod 7.000 nye produkter om dagen – 900 gange mere end en typisk butik.
De fysiske butikker mærker konsekvenserne. Sophie, der ejer en butik i Paris, ser mange kunder komme ind for at prøve tøj, blot for at købe en kopi billigere online. Hun føler sig reduceret til prøverum og efterlyser fair konkurrencevilkår.
Nogle handlende forsøger dog at tilpasse sig. Pierre har valgt at sælge sine hudplejeprodukter via de store platforme, fordi “det er der kunderne er”. Ifølge ham begynder aktører som Temu og Alibaba nu at rette ind efter EU’s regler.
Netshoppingens sejrsgang virker svær at bremse – også selvom den kommer med en bagside.