Personer, der betragtes som 'cool', har seks overraskende ens personlighedstræk på tværs af kulturer, viser et nyt studie, der peger på massemediers rolle i at standardisere betydningen af begrebet.
Selvom kulturerne er meget forskellige, synes definitionen af en cool person at være identisk i både østlige og vestlige sociale kredse, ifølge undersøgelsen offentliggjort i Journal of Experimental Psychology.
Studiet er baseret på psykologiske eksperimenter udført fra 2018 til 2022 med cirka 6.000 voksne deltagere fra USA, Australien, Chile, Kina, Hongkong, Tyskland, Indien, Mexico, Nigeria, Spanien, Sydafrika, Sydkorea og Tyrkiet.
Hver deltager blev bedt om at tænke på en person, de opfattede som 'cool', 'ikke cool', 'god' eller 'ikke god', og derefter vurdere personens personlighed og værdier. Det skriver The Independent.
Ud fra disse data vurderede forskerne, hvordan cool personer adskiller sig fra 'ikke cool' og 'gode' personer.
"Alle vil gerne være cool - eller i det mindste undgå stigmatiseringen ved at være 'ikke cool' - og samfundet har brug for cool personer, fordi de udfordrer normer, inspirerer til forandring og driver kulturen fremad," forklarede studiets medforfatter Todd Pezzuti.
"Begrebet cool startede i små, rebelske subkulturer, herunder sorte jazzmusikere i 1940'erne og beatniks i 1950'erne. I takt med at samfundet bevæger sig hurtigere og lægger større vægt på kreativitet og forandring, er cool personer vigtigere end nogensinde."
På trods af kulturelle forskelle blev cool personer universelt opfattet som mere udadvendte, nydelsesorienterede, magtfulde, eventyrlystne, åbne og selvstændige, konkluderede forskere fra American Psychological Association.
Til sammenligning blev 'gode' personer opfattet som mere konforme, traditionelle, tryghedssøgende, varme, behagelige, universelt tænkende, pligtopfyldende og rolige.
Selvom der er visse overlap mellem træk, påpeger forskerne, at det at være cool ikke nødvendigvis er det samme som at være 'god' i moralsk forstand.
Væksten i mode-, musik- og filmindustrien på globalt plan har medført, at betydningen af 'cool' er blevet 'krystalliseret omkring et ensartet sæt værdier og træk over hele verden' og er blevet 'mere kommercielt brugbar', bemærker undersøgelsen.
"Coolness har uden tvivl udviklet sig over tid, men jeg tror ikke, det har mistet sin kant. Det er bare blevet mere funktionelt," udtalte Dr. Pezzuti.
Forskerne siger, at deres resultater kan bidrage til en bedre forståelse af, hvilken rolle 'coolness' spiller i at etablere sociale hierarkier samt ændre sociale og kulturelle praksisser og normer.
"Det faktum, at cool personer opfattes som havende en lignende egenskabsprofil over hele verden - og at disse egenskaber er klart 'cool' og ikke blot 'gode' - styrker argumentet om, at coolness er et meningsfuldt begreb, der kan hjælpe med at forklare, hvordan mennesker forstår, organiserer og strukturerer deres sociale verden," skriver de.
"Hvis coolness opstod som en status, der gives til dem, der inspirerer og muliggør kulturelle forandringer, bør det måske ikke overraske, at cool personer - fra San Francisco og Santiago til Sydney og Seoul - viser træk, der gør dem mere tilbøjelige til at udfordre konventioner, innovere og overbevise andre om at ændre sig."